Ik ben sinds 2025 lid van het bestuur van de vereniging Bewoners Platform Naarden-Vesting, eerst als penningmeester en op dit moment als voorzitter. Al ruim 26 jaar woon ik in de Vesting en ben al sinds de oprichting lid van het bewonersplatform.
Ik zie het bewonersplatform nadrukkelijk als een platform waarin de bewoners van de Vesting hun mening kunnen geven over hun leefomgeving en waarbij men elkaar kan ontmoeten en ideeën kan uitwisselen.
Het belangrijkste item van de laatste tijd is het autoluw project. Het blijkt dat de bewoners daar verschillend over denken. Belangrijk is dat de vesting leefbaar blijft. Zowel op het gebied van wonen maar ook dat de winkels een goede omgeving behouden, waar het plezierig is te winkelen.
Ik ervaar de vesting als een stadje met dorps karakter, met daarom heen een prachtige natuur. We hopen op meer leden bij het bewoners platform opdat onze stem binnen de gemeente een stem van belang is.
Jenny Schokkenbroek, secretaris
Sinds 1994 woon ik in de vesting in de Sint Annastraat. Dus al ruim 30 jaar. Een groot deel van deze jaren werkte (en woonde) ik echter in het buitenland. Inmiddels ben ik sinds 2025 met pensioen en ben ik weer “thuis”. Ik ben jurist met ervaring in de advocatuur, rechterlijke macht en internationale organisaties. Met plezier zal ik me als secretaris/bestuurslid inzetten voor de belangen van de vesting en haar bewoners en ondernemers.
Arnold Linnewiel, penningmeester
Ik woon ruim 20 jaar in de Vesting en ben het unieke karakter van ons stadje steeds meer gaan waarderen. De unieke mix van saamhorigheid, cultuur en horeca moeten wij als bewoners koesteren. En dan vergeet ik de zaterdag markt, die mij, zeker als de zon schijnt, een zuid Europees gevoel geeft. BPNV kanaliseert de opvattingen van de bewoners over problematiek die ons als bewoners aangaat. Dat spreekt mij aan, de discussie met behoud van respect voor ieders mening.
Ilse Boevink, bestuurslid
Sinds 2022 ben ik actief als bestuurslid bij BPNV. Ik heb de overgang meegemaakt van het oude naar het nieuwe bestuur en ik kijk ernaar uit om samen met mijn huidige collega’s verder te bouwen.
Zelf woon ik hier sinds 2018 en ik blijf me dagelijks verbazen over de stad en haar natuurlijke schoonheid. Binnen BPNV houd ik me, samen met Jenny, bezig met het actueel houden van de website en het verzorgen van de nieuwsbrief.
Peter van de Graaff, bestuurslid
Ik woon sinds 2018 in de vesting en heb de portefeuille Horeca & Terrassen overgenomen.
Het bestuur van het Bewonersplatform Naarden Vesting is met spoed op zoek naar een statisticus, bij voorkeur een bewoner uit de Vesting, om haar advies te geven bij de beoordeling van het door Moventem uitgevoerde onderzoek naar de voorkeur van bewoners, omwonenden en bezoekers om Naarden Vesting autoluw te maken. Als deze bewoner ook nog kennis heeft van het opzetten van onderzoek en evaluatie van gegenereerde data dan zou dat nog mooier zijn.
Wie o wie?
Mail naar info@bewonersplatformnaardenvesting.nl voor meer info
Tijdens de ALV van het bewonersplatform Naarden (BPN) op 25 maart 2026 bleek er behoefte aan meer informatieve communicatie over de door de gemeente in te voeren verkeersmaatregelen in de Vesting (parkeren en autoluw). Meerdere aanwezigen bleken de draad van het proces kwijt te zijn. Ook bleek er onduidelijkheid over de rol van de gemeente, het BPN en de ondernemers vereniging in dit traject. Om hieraan tegemoet te komen is dit document opgesteld.
Politiek besluit 2021 Naarden autoluw.
In maart 2021 heeft de gemeenteraad de “Mobiliteits- en Parkeervisie Gooise meren 2040” aangenomen. Daarin is o.a. vastgelegd dat de kernen van de Vesting Muiden, Naarden Vesting en het centrum van Bussum autoluw worden. Dit document is het startpunt voor het proces dat resulteerde in het in november 2025 door B&W bij de gemeenteraad ingediende voorstel (introductie “parkeervergunningen” en vermindering van het autoverkeer in Naarden Vesting). Naarden Vesting is de pilot binnen de gemeente.
Het onderzoek door ingenieursbureau Royal Haskoning
Vanaf 2021 volgde een uitvoerig en langdurig traject waarin het doel (Naarden Vesting autoluw) langzaamaan vorm kreeg. De gemeente heeft het ingenieursbureau Royal Haskoning (RHK) ingehuurd om haar te ondersteunen in dit proces. RHK is gevraagd om een variantenstudie te maken voor het autoluw maken van de Vesting. Autoluw impliceert ook het parkeren. In praktijk betekent autoluw het weren van het doorgaande verkeer door de Vesting (niet zijnde bestemmingsverkeer). De gemeente heeft diverse bijeenkomsten georganiseerd waar varianten werden besproken met RHK en de georganiseerde stakeholders. Georganiseerde stakeholders zijn: Stichting Monumenten Bezit, Stichting Grote Kerk, Vereniging Vestingstad Naarden, Ondernemers Vereniging Naarden en het BPN. Sommige varianten vielen af (onhaalbaar, geen draagvlak etc). De stakeholders werden uitgenodigd om ook suggesties voor nieuwe varianten en aanpassingen te doen. Op 24 februari 2024 vond in de Grote Kerk een door de gemeente georganiseerde bijeenkomst plaats voor inwoners en ondernemers van de Vesting. Voor meer gedetailleerde informatie over het participatietraject: zie participatieverslag. Gedurende het proces vielen varianten af. Uiteindelijk resulteerde dit in een eindrapportage: rapport RHK Naarden Vesting Autoluw gedateerd 3 september 2024 met verschillende varianten voor parkeermaatregelen en verkeersmaatregelen.
De enquête door Moventem
De gemeente heeft het bureau Moventem ingehuurd om de enquête te organiseren om de voorkeur te peilen van enkele varianten onder de inwoners en ondernemers in de Vesting, omwonenden en bezoekers. Die enquête vond plaats in de periode 18 Augustus tot 15 September 2025. Moventem heeft de resultaten vastgelegd in het “Onderzoeksrapport Autoluw Naarden-Vesting” dat dateert van november 2025. De gemeente maakte een korte samenvatting van de resultaten (met een toevoeging wat de gemeente met de resultaten gaat doen). Die samenvatting vindt u hier. De gemeente vermeldt in die samenvatting (factsheet vragenlijsten Moventem genoemd) niet dat de resultaten van de enquête zijn aangepast[1]. En evenmin wordt in de samenvatting vermeld dat de deelname van bewoners uit de Vesting is beperkt tot één bewoner per huishouden.
Enquête door BPN
Het bestuur van het BPN vond, met name, de autoluw varianten onvoldoende duidelijk toegelicht in de enquête, en heeft daarom een eigen enquête uitgezet onder haar leden (die ook door bewoners/niet leden kon worden ingevuld). En daarbij extra informatie verstrekt over de consequenties van de varianten. Die enquête ging alleen over het autoluw maken van de Vesting en NIET over parkeren. De enquête vond plaats in de periode 20 november tot 31 december 2025. De uitslag van die enquête is: van de bewoners koos 18% voor slimme doseerlichten, 68% voor selectieve toegang en 23% voor niets doen.
Waardering van de enquête van de gemeente
Bij de waardering van de resultaten van de enquête van de gemeente is nog het volgende van belang.
De deelname van bewoners van de Vesting is beperkt tot één deelnemer per huishouden. 1026 huishoudens hebben een uitnodiging tot deelname ontvangen (met daarin één code om deel te nemen).[3] In het onderzoeksrapport wordt geen reden gegeven voor deze beperking.
De enquête van de gemeente is door 339 bewoners van de Vesting ingevuld en door 40 bewoners die tevens ondernemer[4] zijn en tenslotte door 19 ondernemers die niet in de Vesting wonen. De enquête is ook ingevuld door 262 omwonenden van de Vesting en 68 bezoekers van de Vesting. Verder is van belang dat Moventem de uitslagen corrigeerde met een factor 0,59 voor de inwoners met een leeftijd tussen de 55-64 jaar en met een factor 1,22 voor inwoners met een leeftijd 75+ jaar.
Waardering enquête BPN
De enquête van het BPN is door 323 personen (vertegenwoordigend 279 huishoudens[5]) en ondernemers in de Vesting ingevuld.
Her door B&W in het najaar van 2025 ingediende voorstel
De gemeenteraad beslist over deze kwestie. Daarom hebben B&W van de gemeente in het najaar van 2025 een voorstel Naarden Autoluw bij de gemeenteraad ingediend. Op 27 november 2025 traden twee wethouders af. Hierdoor heeft de voor 10 december 2025 geplande Politieke Avond geen doorgang gevonden. Besloten is toen om de behandeling in de gemeenteraad uit te stellen tot na de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026.
Politieke avond
In de eerste week van mei 2026 heeft de gemeenteraad besloten de Politieke Avond op 20 mei 2026 te agenderen. Inmiddels is deze datum geannuleerd. De Politieke Avond zal pas plaatsvinden nadat een nieuw College van B&W is gevormd. Het is niet waarschijnlijk dat de Politieke Avond nog vóór de zomer plaatsvindt. Tot op heden (18 mei 2026) is ook nog niet bekend op welke datum het voorstel van B&W in de gemeenteraad zal worden behandeld.
[1] In het onderzoeksrapport van Moventem wordt dit wel vermeld. Zie Bijlage 2 van het rapport onder de kop “Weging”.
In het najaar van 2025 heeft B&W een voorstel ingediend bij de gemeenteraad om Naarden Vesting autoluw te maken. Het voorstel van B&W omvat -kort samengevat- introductie van “vergunningparkeren” en het plaatsen van zgn. slimme doseerlichten bij de 3 toegangswegen van de Vesting. Bewoners, ondernemers en hun bezoek kunnen in de Vesting parkeren. Bezoekers van de Vesting kunnen gratis parkeren op de parkeerterreinen Nieuw Molen en Adriaan Dortsmanplein. Het volledige raadsvoorstel kun je hier vinden. De historie van het dossier “Vesting Autoluw” vindt u hier.
Nadat in het najaar van 2025 twee wethouders vertrokken, is door de gemeenteraad besloten de besluitvorming uit te stellen tot na de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026 (en is de voor 10 december 2025 geplande Politieke Avond uitgesteld).
Politieke Avond
De laatste formele mogelijkheid voor belanghebbenden om het woord te voeren over deze kwestie is de door de gemeenteraad te organiseren Politieke Avond. Een Politieke Avond is de voorbereiding van de raadsleden op de gemeenteraadsvergadering. Tijdens de Politieke Avond wisselen de aanwezige gemeenteraadsleden, B&W (meestal is alleen de verantwoordelijke wethouder aanwezig), inwoners en belanghebbenden informatie uit opdat de gemeenteraadsleden een zo goed mogelijk beeld krijgen van het onderwerp waarover zij op een latere datum gaan beslissen. Van belang is dat tijdens de gemeenteraadsvergadering anderen dan B&W en de raadsleden geen spreekrecht hebben.
Op 7 mei 2026 werd het BPN geïnformeerd dat deze Politieke Avond zal plaatsvinden op 20 mei 2026. Inmiddels is deze datum alweer achterhaald. De Politieke Avond is uitgesteld totdat een nieuw college van B&W is gevormd. Het is daarmee niet waarschijnlijk dat de Politieke Avond nog vóór de zomer plaatsvindt. Wanneer dit voorstel op de agenda van de gemeenteraad komt is ook nog niet bekend. De Politieke Avond is de laatste gelegenheid voor het BPN om haar zegje te doen. Dat geldt (uiteraard) ook voor andere groepen, individuele inwoners en belanghebbenden.
De bewoners en ondernemers zijn verdeeld
Het BPN zal uiteraard gebruik maken van haar spreekrecht. Het BPN zal -kort samengevat- het standpunt innemen dat de bewoners en ondernemers van de Vesting verdeeld zijn over zowel betaald parkeren als ook over verkeersbeperkende maatregelen.[1]Uit de gepresenteerde enquêteresultaten blijkt niet van voldoende draagvlak voor de voorgestelde maatregelen onder de bewoners/ ondernemers van de Vesting.
De enquêteresultaten zijn niet betrouwbaar
Ook omdat de gepresenteerde uitslagen van de gemeente enquête bewerkt zijn met een ingrijpende wegingsfactor[2] en bovendien de deelname van bewoners van de Vesting is beperkt tot één bewoner per huishouden zijn de resultaten vertekend. Met andere woorden: het is niet mogelijk betrouwbare conclusies te trekken over wat de bewoners willen. Dat geldt dan ook voor de gemeenteraadsleden.
Het BPN ontraadt de gemeenteraad om het voorstel aan te nemen
Het BPN ontraadt de gemeenteraad dan ook om het voorliggende voorstel aan te nemen.
Gelet op de aanpassingen van de uitslagen en de beperking van deelname van bewoners is het daarom dan ook niet verwonderlijk dat de door het BPN onder bewoners gehouden enquête over de verkeersmaatregelen[3] een ander beeld geven.[4]
Het (nieuwe) bestuur heeft naast de resultaten van de enquêtes ook de bevindingen in de ALV van 25 maart 2026 meegewogen.
[1] Daarnaast zal het BPN nog een aantal opmerkingen maken over het voorstel van B&W van meer technisch inhoudelijke aard.
[2] De resultaten van de deelnemers uit de Vesting in de leeftijd 55 tot en met 65 jaar zijn aangepast met een factor 0,59. Deze groep maakt 32% uit van de deelnemers. De resultaten van de deelnemers met een leeftijd 75+ jaar zijn aangepast met een factor 1,22. Of de resultaten van andere leeftijdsgroepen en andere deelnemers dan inwoners van de Vesting ook zijn aangepast wordt niet vermeld in het rapport van Moventem. Er wordt geen duidelijke reden gegeven voor deze aanpassingen.
[3] De BPN enquête ging niet over de parkeermaatregelen.
[4] 18% voor slimme doseerlichten. 68% voor selectieve toegang en 23% voor niets doen. 279 huishoudens vertegenwoordigend 325 inwoners namen deel aan deze BPN enquête.
Door de situatie in en van de wereld zijn er veel zorgen over energie. Zorgen over prijs, duurzaamheid en leverzekerheid (netcongestie en geopolitiek). De overheid zet ons aan om ons voor te bereiden op noodscenario’s.
We zijn in Nederland nog sterk afhankelijk van energiebronnen afkomstig uit het buitenland. Er is een groeiende behoefte om zelf energie op te wekken en op te slaan (zonnepanelen, warmteopslag, thuisbatterij). De meeste Vestingbewoners hebben geen zonnepanelen en zijn afhankelijk van dure energie.
Dat kan anders. Er zijn in Gooise Meren al voorbeelden waarbij lokaal opgewekte stroomook lokaal wordt benut. Lokale energiegemeenschappen zijn de motor van het energiesysteem van de toekomst.
In mei 2026 start Wattnu een pilot energie delen voor huishoudens (Projectnaam: Wattdelen).
Wat houdt Wattdelen in?
Simpel gezegd: wie binnen Gooise Meren stroomover heeft, levert dat zo min mogelijk terug aan het net en deelt dat zoveel mogelijk met de buurtgenoten. Dit maakt de lokale gemeenschap meer zelfvoorzienend. De prijs voor de gedeelde stroom bepalen we samen, en dat leidt tot lagere stroomprijzen.
In de pilot willen we leren hoe dit werkt. Het is proefdraaien met virtuele gegevens, afkomstig van jouw ‘slimme meter’. Het mogen gebruiken van de gegevens van die slimme meter is de enige voorwaarde voor deelname. Er zijn geen technische aanpassingen nodig om mee te doen. Ook geen wijziging van je huidige energiecontract.
Voor de pilot is een goede mix van deelnemers met en zonder zonnepanelen van belang. Wattnu is voor de pilot met name op zoek naar bewoners in Gooise Meren die zelf geen stroom opwekken. Een unieke kans voor iedere Vestingbewoner om mee te doen!
De werkgroep Duurzaam Monument van het Bewonersplatform organiseerde op 26 januari jl voor de derde keer een ‘Energiecafé’ in DeMess.
Onder de titel ‘Buur(t)kracht’ werd kennis over duurzaam energiegebruik gehaald en gedeeld met experts.
Martin Valkenburg en Rob Roos, beiden werkzaam bij de Energiecoöperatie Wattnu, gingen in op de afhankelijkheid van externe energiebronnen. Martin vertelde met kennis van zaken over projecten waarin die afhankelijkheid is doorbroken. Hij gaf voorbeelden in Naarden en Bussum waarbij lokaal opgewekte energie ook lokaal wordt benut. Sinds recente wijzigingen in de Energiewet hebben lokale energiegemeenschappen volgens hem de toekomst. Hij bereidt in Naarden-Vesting in 2026 een pilot voor gericht op het delen van energie.
Goed ingewijd in de materie nam Rob de ontwikkelingen aangaande thuis energie opwekken en opslaan door. Hij gaf informatie over de mogelijkheden van zonnepanelen, thuisbatterijen en warmteopslag.
Noodscenario’s, zoals langdurige stroomuitval of extreme weersomstandigheden, werden door Esther van der Heijden-Vendrig, adviseur crisisbeheersing bij de gemeente Gooise Meren, benut als start van gesprek over de noodzaak van preventie. In het bijzonder ging zij in op de kracht van samenwerking tussen buren en in buurten.
Deze interessante Energiecafé wordt binnenkort herhaald! Datum volgt.
68% van de bewoners kiest voor selectieve toegang met camera’s
In augustus 2025 gaven wij jullie een update over het project van de Gemeente ‘Naarden Vesting Autoluw’. Wij meldden toen dat de raderen langzaam draaien en niets is minder waar, zoals uit deze update van het project blijkt. De aanhouder wint, zeggen wij dan maar.
De enquête van het Bewonersplatform
Tussen eind november 2025 en 31 december 2025 hebben wij een online enquête opengesteld met uitleg van de voor-en nadelen van de doorgaand verkeer- scenario’s en de vraag of men voor ‘selectieve toegang’ of ‘doseerlichten’ is, dan wel voor ‘niets doen’.
Wij hebben meer dan 300 reacties ontvangen van vestingbewoners, waarvan een aantal de enquête meerdere keren ingevuld had en een paar ondernemers.
Van de 279 bewoners gaf 68% aan de voorkeur te hebben voor selectieve toegang met camera’s, 18% voor doseerlichten en 23% voor niets doen.
Deze uitkomst is dus een heel groot verschil met de uitkomst van de gemeentelijke enquête.
Nog even terugkijken naar de enquête van de gemeente
In augustus en september stuurde de gemeente een vragenlijst uit, hetgeen leidde tot 761 respondenten. Hiervan wonen 379 personen in de Vesting en 262 rondom de Vesting. Uit deze groep van respondenten zijn 59 personen ondernemer in de Vesting.
De resultaten waren als volgt:
Parkeren
De probleemstelling was dat in de kernstraten de parkeerdruk boven de 90% was gemeten oplopende tot ruim boven de 100% bij evenementen
Van de bewoners koos 21% ‘geen verandering’ en 71% ‘voor parkeervergunning in de kernstraten’ waarbij iets meer dan de helft koos voor ‘gratis parkeren op de publieke parkeerplaatsen’ (A. Dortsmanplein, Nieuw Molen en Arsenaal).
Van de ondernemers koos 42% voor ‘geen verandering’ en 58% ‘voor vergunning parkeren’, waarbij 2/3 koos voor gratis parkeren op de publieke parkeerterreinen.
Doorgaand verkeer
Uit eerdere metingen bleek dat er dagelijks meer dan 6000 verkeersbewegingen in de Vesting plaatsvinden, waarvan ongeveer 3500 doorgaand verkeer zijn, hetgeen overlast en veiligheidsproblemen geeft.
Hierbij bestond de keuze tussen ‘niets doen’, ‘herinvoeren van de doseerlichten’ of ‘selectieve toegang in de kernstraten met behulp van camera’s’, zoals dat in een aantal steden in binnen- en buitenland reeds succesvol toegepast wordt.
Van de bewoners koos 38% voor selectieve toegang en 34% voor doseerlichten, terwijl van de ondernemers 47% koos voor selectieve toegang en 35% voor doseerlichten.
(zie onderstaand de tabel uit het rapport van Moventem, het bureau dat het onderzoek uitvoerde).
De beknopte resultaten zijn te zien op de factsheet van gemeente Gooischemeren & Moventem (klik hier) en voor het volledige rapport van Moventem (klik hier).
Gemeld moet worden dat wij -vooraf aan het uitzenden van de vragenlijst- aan de Gemeente gemeld hebben dat de voor- en nadelen van doorgaand verkeer naar onze mening niet duidelijk aangegeven waren, hetgeen het verschil in stemresultaat verklaart.
Met name had het ingenieursbureau Royal Has Koning aangegeven dat doseerlichten geen kansrijk scenario is omdat:
1) het niet bijdraagt aan zoekverkeer in de Vesting,
2) het filevorming bij de toegangen zou creëren met een negatief effect op de reistijd, waar bewoners, bezoekers, bezorgers, mantelzorgers etc last van zouden hebben.
Verder kan het veiligheidsrisico’s opleveren met bv bakfietsen die langs de file proberen te rijden terwijl er geen fietspad is en het zou ook de uitstoot van CO2 en fijnstof verhogen. Daarnaast mogen doseerlichten niet gehandhaafd worden door middel van camera’s of BOA’s, alleen de verkeerspolitie mag dit handhaven. Het resultaat laat zich raden; geen of nauwelijks handhaving.
College voorstel aan de Raad
Gebaseerd op het rapport van Moventem heeft het College van Gooise Meren een voorstel naar de Raad gestuurd, waarin gekozen wordt voor Parkeervergunningen met gratis parkeren op de publieke parkeerterreinen en -tot onze verbazing- vervanging van de bestaande, niet werkende doseerlichten.
Hierbij wordt een bedrag van €264.000 voor uitgetrokken voor de doseerlichten.
Wij hebben, voordat het bericht naar de Raad ging, een gesprek gehad met de wethouder om aan te geven dat deze oplossing niet in het belang van de bewoners is en bovendien zonder het beoogde resultaat. De wethouder gaf aan dat voor doseerlichten gekozen is, omdat het invoeren van selectieve camera’s een lastig proces is waarbij het OM betrokken is en omdat uit het resultaat van de vragenlijst bleek dat het verschil in draagvlak tussen de 2 oplossingen niet erg groot leek te zijn.
Wij hebben toen aangegeven dat wij eerder gemeld hadden dat de voor- en nadelen van de 2 scenario’s niet duidelijk uit de verf gekomen waren uit de vragenlijst. Wij hebben ook gemeld dat wij specifiek voor de oplossing tegen doorgaand verkeer nogmaals de bewoners om hun mening gingen vragen met een duidelijke uitleg van de voor- en nadelen van beide scenario’s, mede gebaseerd op het rapport van het ingenieursbureau Royal Has Koning.
Ook hebben wij gemeld aan de gemeente dat omwonenden van het A. Dortsmanplein zich zorgen maken dat bij gratis parkeren op de publieke parkeerplaatsen er veel langparkeerders (en bewoners die geen parkeervergunning willen kopen) zullen gaan staan, zodat zij geen plek hebben als zij ’s avonds thuiskomen.
De suggestie die wij gaven was: maak betaald parkeren de eerste 4 uur gratis (of een heel laag tarief) en daarna een hoger tarief, om parkeren aantrekkelijk te houden voor bezoekers en vergunninghouders er vrij kunnen parkeren.
De kosten
Het verbaasde ons dat de kosten voor een niet-kansrijke oplossing met doseerlichten ad €264.000 wel werd vermeld in het bericht naar de Raad, maar over de kosten voor selectieve toegang werd nergens iets gezegd. Wij hebben toen deze kosten opgevraagd bij de firma Sigmax, een bedrijf dat deze systemen bij vele gemeenten in binnen- en buitenland implementeert. Het blijkt dat deze oplossing minder dan €100.000 kost, hetgeen dus veel goedkoper is dan de ouderwetse doseerpalen, welke ook nog eens geen effect hebben. Zie de kostenopgave. (klik hier)
Het beslissingsproces
Op 10 december 2025 zou het voorstel van het college in een Politieke avond besproken worden om in een volgende raadsvergadering tot besluitvorming te komen. Bewoners zouden, uiteraard, op die avond de gelegenheid krijgen om hun standpunt(en) toe te lichten.
Tot wederom onze verbazing blijkt die avond geannuleerd en is het onderwerp op verzoek van de Raad van de agenda gehaald.
Te controversieel met de verkiezingen in zicht?? vragen wij ons af.
Vervolg
Wij hebben vervolgens met alle belangrijke fracties gesprekken gehad, waaruit bleek dat men maar beperkt op de hoogte was van details van de verschillende oplossingen. Daarom hebben wij ze in detail bijgepraat van de voor- en nadelen van alle scenario’s.
Vervolgens hebben wij een bericht aan de Raad gestuurd met kopie aan het College met daarin de uitslag van onze enquête en de kostenraming van Sigmax. Daarbij raden wij Raad en College aan de 2 trajecten, 1. Vergunning parkeren en 2. Doorgaand verkeer, separaat te behandelen.
Te beginnen met vergunning parkeren, bij voorkeur met eerste 4uur gratis en betaald daarna op de publieke parkeerplaatsen, verder uit te werken voor invoering per 1 januari 2027. (in de rest van Gooise Meren is het digitale systeem voor vergunning parkeren per 1 januari 2026 ingevoerd)
Draag de projectgroep op om beperking doorgaand verkeer middels camera controle in detail verder uit te werken, oa met het OM en met brede communicatie naar bewoners, ondernemers en andere stakeholders hoe het zal functioneren, voor een latere beslissing in de loop van 2026. Het genoemde budget van €264.000 is toch pas in 2027 beschikbaar.
En vooral voor de gemeente: schuif niet wederom de beslissingen vooruit! Dit traject loopt al zo lang dat het tijd wordt dat er iemand knopen doorhakt.
Wij houden jullie van het vervolg uiteraard weer op de hoogte.
Woont of werkt u in de omgeving van de brug in de A1 over de Naardertrekvaart bij Naarden? Zet dan donderdag 9 oktober 2025 in uw agenda. De brug over de Naardertrekvaart wordt namelijk vernieuwd. Rijkswaterstaat organiseert een inloopbijeenkomst over de werkzaamheden die de komende jaren gaan plaatsvinden aan de brug.
Waarom wordt de brug vernieuwd? Rijkswaterstaat bereidt de vernieuwing voor van de brug in de A1 over de Naardertrekvaart bij Naarden. In de loop der jaren is door invloed van water en zout, roest (corrosie) ontstaan in het beton. Hierdoor is de brug uit 1969 minder sterk geworden. Om ervoor te zorgen dat de brug ook in de toekomst veilig blijft, moet deze rond 2030 worden vernieuwd. Het project bevindt zich nu in de planfase. Daarin onderzoeken we mogelijke oplossingen.
Wat doen we in een planfase? Tijdens de planfase onderzoeken we wat de beste manier is om de brug te vernieuwen. Denk hierbij aan:
Technisch onderzoek;
Onderzoek naar kabels & leidingen, erfgoed en natuur;
Onderzoek naar hoe de hinder tijdens de werkzaamheden kan worden beperkt;
Ook gaan we in gesprek met de omgeving.
We organiseren deze bijeenkomst om inwoners, betrokkenen en andere geïnteresseerden goed te informeren over het project. We leggen uit wat er al is gedaan, waar we nu staan en wat de volgende stappen zijn. Daarnaast besteden we aandacht aan het onderhoud dat plaatsvindt op de A1, tussen de knooppunten Muiderberg en Eemnes. Deze werkzaamheden zijn inmiddels gestart.
Ook willen we graag horen wat u belangrijk vindt. Bij de verschillende informatietafels kunt u al uw vragen stellen aan de medewerkers en specialisten van Rijkswaterstaat. Ook de gemeente Gooise Meren is aanwezig. De inloop is vanaf 16.30 uur.
Locatie : Multifunctioneel Centrum De Plataan, Majoor Kampsstraat 3, Naarden
Tijd : 16:30 – 19:30 uur
Colofon Kijk voor meer informatie op de projectpagina. Heeft u vragen over wat de planfase voor de vernieuwing voor u betekent? Mail dan naar bruga1naardertrekvaart@rws.nl. U kunt ook gratis bellen met onze landelijke informatielijn: 0800-8002. Op weekdagen van 07.00 tot 20.00 uur en op zon- en feestdagen van 10.00 tot 18.30 uur.
We ontvangen zo nu en dan een update over de straatverlichting in de vesting. De aanbesteding van de vervangingswerkzaamheden voor de armaturen wordt binnenkort opgestart en zo’n proces duurt nog even. De gemeente verwacht dat de vervangingswerkzaamheden eind 2026 worden uitgevoerd. Op korte termijn is vervanging dus nog niet haalbaar in Naarden-Vesting.
De vervanging van de klassieke armaturen worden in een totaalcontract voor de gehele gemeente ondergebracht.
Om toch licht te geven op de plekken die donker zijn, worden de klassieke armaturen nog voorzien van een ledlamp. Deze ledlampen zijn al besteld en liggen in het magazijn van de onderhoudsaannemer. De onderhoudsaannemer moet alleen nog de plaatsing van de ledlampen inplannen voor uitvoering.
Onze huidige penningmeester wordt vanaf het volgende seizoen voorzitter. Dat betekent dat we op zoek zijn naar een nieuwe penningmeester.
Wilt u meer betrokken zijn bij alles wat er speelt in Naarden-Vesting? Wilt u uw buurtbewoners beter leren kennen? En wilt u iets doen voor de maatschappij?
Meld u dan aan als penningmeester. Met slechts een paar uur in de maand helpt u het bestuur enorm.
Geen verstand van financiën, maar wel interesse in een bestuurs- of werkgroepfunctie? Ook dan zijn we blij met uw hulp en horen we graag van u! Geef aan waar uw interesse ligt of welke ervaring u heeft en we kunnen vast een leuke rol voor u vinden.