Ruim 120 vestingbewoners waren aanwezig bij de thema bijeenkomst over ‘Verkeer door de Vesting’ in het Arsenaal op 11 november 2019. In een gemoedelijke sfeer werden presentaties gegeven door de gemeente en het Bewonersplatform. Vervolgens kregen alle aanwezigen de mogelijkheid zich uit te laten over de verschillende stellingen.
Samenvatting van de besproken stellingen:
- Afsluiten Markt/Cattenhagestraat is geen optie tenzij bij evenementen de Vesting voor niet-bewoners afgesloten wordt.
- Bewoners hebben een voorkeur voor verhinderen van doorgaand verkeer door camera’s met kentekenherkenning en beboeting, met een voorkeur voor 1 vrije toe/uitgang. De Kapitein Meijerweg en de andere toe/uitgangen alleen voor bewoners.
- Onder ‘autoluw’ wordt verstaan: beheersing verkeersstromen en meer aandacht voor fietsers/wandelaars.
- Pakjesdepot op een centrale plaats om bestelbusjes in de straten te verminderen.
- Limiet aan lengte voor vrachtauto’s, handhaven en toegang voor laden en lossen op bepaalde uren.
Om alles nog even na te lezen, publiceren wij hieronder alle presentaties en de evaluatie van de reacties op de stellingen.
Wij, als het Bewonersplatform, doen er alles aan om het in het mobiliteitsplan door te laten voeren.
Beste mensen,
Ik ga ervan uit dat jullie zowel mensen van de Dienst Handhaving als onze wijkagente hebben uitgenodigd voor deze avond en dat zij ook aanwezig zullen zijn.
De bijeenkomst was idd levendig en goed bezocht en het werkte goed om aan de hand van stellingen in kleiner verband te discussiëren.
De uitkomst van die discussies die hier verwoord worden kloppen m.i. niet met wat er door de diverse woordvoerders werd samengevat. Van verreweg de meeste tafels kwam toch het geluid om aan de huidige situatie in grote lijnen niets te veranderen. Dit komt niet overeen met punt 2. Waarbij als toevoegingen het onder 3, 4 en 5 genoemde.
Er rees bij mij na afloop nog een vraag: de heer die de discussie leidde vertelde in zijn inleidende woorden dat er niet op handhaving gerekend kan worden, nu niet en in de toekomst niet. Dit behoeft wat mij betreft nadere uitleg bij een volgende bijeenkomst.