Op 22 oktober jl is de volgende brief naar gemeente Gooise Meren gestuurd vanuit de klankbordgroep Minder Hinder Gooise Meren:
Geacht college van B&W en gemeenteraadsleden van Gooise Meren,
Wij herinneren u er nog een keer aan dat wij u in onze brieven d.d. 11 juli 2024 en 13 september 2024 gevraagd hebben om op korte termijn met ons te delen hoe u zich heeft ingezet naar aanleiding van de oproepen en aanbevelingen die wij u tijdens onze presentatie ruim een jaar geleden op 13 september 2023 gedaan hebben. Rekening houdend met de drukke periode voor u als gemeentebestuurders rond de programmabegroting die komende week besproken wordt, vragen wij u om dat uiterlijk voor het einde van deze maand te doen.
Dit doen wij omdat onze alsmaar groeiende groep van sympathisanten daarom vraagt. Het gaat om bijna 700 bezorgde inwoners van onze gemeente. Zij willen weten of hun zorgen over de toenemende overlast van het Schiphol vliegverkeer herkent en erkent worden door de gemeentebestuurders. Uw reacties zullen wij aan deze grote groep inwoners voorleggen in onze nieuwsbrief. Het is voor u een uitstekende gelegenheid om te laten zien dat u hun zorgen serieus genomen heeft en hoe u zich daar als gekozen volksvertegenwoordigers en democratisch gekozen bestuur voor heeft ingezet.
Dat verdere inzet van de gemeenteraad nodig is en blijft, blijkt uit ons verslag over het derde kwartaal 2024, dat u bijgaand aantreft. In dit verslag kunt u lezen dat baanonderhoud wederom zodanig slecht gepland was dat dit tot langdurige en onnodige overlast voor Muiden en Muiderberg heeft geleid. En ook dat er van de plannen om Schiphol te laten krimpen nauwelijks iets terecht gaat komen. Als het aan het huidige kabinet ligt, mag Schiphol op den duur zelfs weer gaan groeien. Evenals het vorige kabinet heeft men onrealistische verwachtingen van stillere een schonere vliegtuigen.
Stillere vliegtuigen zullen echter nauwelijks tot minder geluidsoverlast leiden. Aantallen vliegbewegingen wegen immers veel zwaarder dan de hoeveelheid geluid die een overvliegend vliegtuig produceert. Dit blijkt ook uit een aantal klachten gemeld op vliegherrie.nl, waarvan wij er een aantal in bijlage 1b bij ons verslag hebben opgenomen. De geluidswinst die we kunnen verwachten zou daarom geheel aan de omwonenden van Schiphol ten goede moeten komen om de overlast enigszins te verminderen.
Schonere vliegtuigen zullen er voorlopig niet komen. De hoge energiedichtheid van kerosine kan door geen enkele andere energiebron enigszins benaderd worden. Aan kerosine kunnen voorlopig hooguit enige hoeveelheden SAF’s (Sustainable aviation fuels) worden toegevoegd die minder CO2 uitstoten dan pure kerosine. Maar deze verbetering is hard nodig om minder schade aan de natuur en het klimaat toe te brengen en is geen enkele rechtvaardiging voor nieuwe en verdere groei van de luchtvaart.
Meer inzet van onze gemeenteraad is en blijft noodzakelijk. Om dit doeltreffend te kunnen doen is het nodig dat u voldoende (basis)kennis van luchtvaart heeft. Wij adviseren u daarom om kennis te nemen van ons Achtergrondinformatie luchtvaart document. Wij hebben dit stuk met de laatste ontwikkelingen bijgewerkt.