Zoals velen van u weten is men al jaren bezig om het parkeerbeleid binnen de Vesting te herzien. Het Bewonersplatform heeft onlangs een politieke avond van de gemeente bijgewoond over dit thema en het standpunt bekend gemaakt.
Lees hier de notitie harmonisatie parkeerbeleid
Wat noemt men een acceptabele loopafstand? Mijn ervaring is dat automobilisten 30 meter al praktisch niet te doen vinden. Bijna allemaal willen ze koste wat het kost voor de deur parkeren. Gemiddeld zijn de voorgevels per adres een auto lengte breed. Twee auto’s per adres is geen uitzondering en in veel straatjes kan maar aan een kant geparkeerd worden.
Het lijkt wel of de bewoners vergeten dat zij zelf de veroorzakers zijn van de parkeerdruk. Wat is toch het probleem om ‘n eindje te lopen?
Heeft men wel eens gedacht aan maximaal een auto per adres binnen de straten van de vesting en de tweede auto op Nieuw Molen of aan de Abri te parkeren? Ga je er lopend of op de fiets naar toe. Heeft men meteen een beetje lichaamsbeweging gehad en een frisse neus gehaald. Hoewel fris…
Door de auto’s is de lucht zo fris niet meer. Wie echt beroerd wordt van de parkeerdruk kan overwegen te verhuizen naar b.v. Almere. Daar wordt met de bebouwing en stratenplan rekening gehouden met het feit dat het gros van de mensheid niet zonder auto kan of wil leven.
Voor nog geen € 200.000,- kan je daar wonen en je auto op eigen terrein parkeren. Bedenk dat de Vesting nu eenmaal niet gebouwd is op auto’s. Wie als autobezitter in dit mooie stadje wil wonen moet de parkeerdruk accepteren. Wie de auto weg doet zal bevrijd zijn van deze z.g.n. ellende. Lelijk ook al die auto’s in de straten en straatjes.
Wat is een acceptabele loopafstand al men uit gaat van een gemiddelde van 1100 meter in 15 minuten. Wat is er erg aan lopen? Ik schat zo’n 3 minuten rustig fietsen. Wat is er erg aan fietsen?
Waarom zijn mensen zo afhankelijk van hun auto dicht bij huis. Ik heb gezien hoe buuf ‘s avonds nog de deur uit ging om haar autootje die 15 meter verderop stond te gaan halen om ‘m op het vrij gekomen plekje voor het huis te zetten. Best zielig want per saldo had het geen moer uitgemaakt als zij die afstand de volgende dag naar de auto had gelopen om werkelijk ergens naar toe te rijden met dat ding. Er zijn er maar weinig maar ze bestaan nog wel, bewoners in de Vesting die geen auto hebben maar gebruik maken van de benenwagen of fiets. Ik hoop van harte dat er ook eens gedacht wordt aan het feit dat het vaak verdomde moeilijk wordt gemaakt door mensen die met hun geparkeerde auto stegen blokkeren, om met de fiets de straat te bereiken. O wee, je per ongeluk ‘n krasje veroorzaakt aan de heilige koe. Wees als automobilist blij dat er mensen zijn die geen parkeerplaats in beslag nemen. Beetje respect graag.
ik ben voorstander van parkeren voor bewoners middels een bord
”vergunninghouders”. geef alle bewoners een sticker die op de voorruit van de auto kan.
Bezoekers kunnen op nieuw molen of abri parkeren.
verder: geen sluipverkeer meer . dit loopt werkelijk de spuigaten uit.
Vesting sluiten voor sluipverkeer tot 9.00 s morgens en vanaf 16.30
uur s middags tot 19.00 uur
auto’s uit Huizen die komen van de Huizerstraatweg moeten dan linksaf
slaan, de Amersfoortsestraatweg en de rotonde nemen
Parkeervergunningen/betaaldparkeren heeft de parkeerdruk op b.v. de Amsterdamse grachten ook nooit verminderd. Ook in de Vesting Naarden zal het aantal auto’s niet minder worden als men er een sticker op plakt. Het zijn hoofdzakelijk de bewoners zelf die de parkeerdruk veroorzaken en m.n. in de avonduren als iedereen weer thuis komt van ‘t werk is het proppen geblazen. Overdag is er plek zat en kunnen de werknemers van dat handjevol
bedrijven dat in de vesting gevestigd is, makkelijk parkeren. Het is waar dat het niet mogelijk is om een auto op eigen terrein te zetten maar het is ook waar dat zij die dat wel kunnen, het lang niet altijd doen. Ik doel hier op de woningen aan de Oude Haven (voormalig Weeshuis Kazerne). Ik meen dat er zelfs een lift is om de ondergrondse parkeergarage inpandig te bereiken.
Zo zie je maar weer hoe laks men kan zijn. Stickers, Vergunningen, betaaldparkeren zal niet helpen tegen de parkeerdruk. De bewoners hebben met z’n allen gewoon te veel auto’s. Neem onze buren. Lieve mensen, ‘n huishouden van twee personen met elk een auto. Wij hebben dan geen auto dus staat een van de auto’s van de buren bij ons voor de deur. Zoals ik al eerder schetste is twee auto’s per adres geen uitzondering. Tot 18 jaar geleden hadden de buren aan de andere kant ook geen auto. Tijden veranderen maar lang niet altijd ten goede. Gewoon even visualiseren beste mensen. Om het niet te moeilijk te maken neem drie huizen in de vesting naast elkaar en zes auto’s van bewoners in gedachte. Heeft men dat voor zich? Dan staat er voor elk huis/woning/ adres ‘1’ auto. En de andere drie? Elk van de drie adressen waar wij vanuit gingen zet de tweede auto bij weer drie andere naaste buren voor de deur. Deze drie adressen hebben ook weer twee auto’s per adres (is zes). Zij willen op hun beurt weer niet (te ver) lopen en zetten hun zes auto’s bij zes overburen voor de deur die samen weer 12 auto’s hebben die ze ergens en het liefst voor de deur kwijt willen. Heeft men het sneeuwbal effect een beetje door? En heeft de o.a. de Turfpoortstraat nog de luxe dat er aan twee kanten geparkeerd kan worden.
Het zijn niet de bezoekers die de parkeerdruk veroorzaken, het zijn de bewoners zelf. Bezoekers komen en gaan. Het is natuurlijk altijd prettiger om een schuldige aan te wijzen i.p.v. hand in eigen boezem te steken. Het is gelijk aan een roker die tegen een andere roker zegt; “de kamer stinkt van de rook omdat jij meer rookt dan ik. Als jij stopt met roken kan ik blijven roken en stinkt het minder.” Je kunt mij als roker een sticker op mijn voorhoofd laten plakken waarop staat dat ik het recht heb om te roken maar het blijft heus stinken.” Zo kun je ook alle auto’s van de in de Vesting wonende auto(‘s) bezitters volplakken met stickers zoveel je wil, je krijgt er niet minder auto’s door. Het is het aantal dat het probleem veroorzaakt en het is aan de bewoners zelf dat aantal te verminderen. Dat is de enige effectieve oplossing. Als van de bezoekers verwacht wordt van de Abri te kunnen wandelen (en dat kan ook ) dan kan men dat ook verwachten van de bewoners die zelf de parkeerdruk veroorzaken en deze ook zelf moeten en kunnen oplossen. Ik zie menig “Vestingbewoner” zich in het zweet rennen over het Vestingpad maar gut o gut naar de auto lopen of fietsen. Tot zo ver.