Parkeeronderzoek

Het bewonersplatform heeft het initiatief genomen om een parkeeronderzoek te doen binnen de vesting. Daarbij is/wordt samenwerking gezocht met andere belangengroepen in de vesting zoals de ondernemersvereniging. De gemeente ondersteunt dit initiatief en er wordt in dat kader ook met de gemeente samengewerkt.

verkeerTen behoeve van dit initiatief is een speciale parkeerwerkgroep opgericht. Het onderzoek beoogt om de parkeersituatie in kaart te brengen en tevens toekomstscenario’s te maken met betrekking tot het parkeren voor de komende jaren. Vervolgens geeft de parkeerwerkgroep op basis hiervan een terugkoppeling aan de gemeente zodat het parkeerbeleid voor de komende jaren mede op basis van deze input door de gemeente kan worden vastgesteld. Alle suggesties m.b.t. het onderwerp parkeren zijn van harte welkom.

7 gedachten aan “Parkeeronderzoek”

  1. Persoonlijk vind ik dat indien er evenementen zijn er gezorgd moet worden dat de bezoekers buiten de vesting verplicht moeten parkeren. Teven is mijn irritatie gehalte erg hoog dat mensen plantebakken en andere voorwerpen voor hun deur zetten om de een parkeerplaats vrij te houden.

  2. Bij evenementen moeten bezoekers op de parkeerplaatsen op de wallen en buiten de vesting parkeren.
    Parkeren door de bewoners verloopt naar mijn ervaring prima.

  3. De Gemeente moet de gelegenheid benutten om een parkeerterrein te realiseren bij de aan te leggen passantenhaven. Een terrein niet alleen voor bezoekers van de Vesting, doch ook t.b.v. verkeer van en voor het industrieterrein (overdag door de week). Volvo-dealer vertrekt naar de Tin fabriek en gerucht gaat rond dat Euromaster naar een andere locatie op het industrieterrein uitkijkt.

  4. Parkeerplekken in de specifieke woonstraten van de Vesting bestemmen voor gebruik door alleen de bewoners (vergunning parkeren). Blauwe zones handhaven in Markt- en Cattenhagestraat.
    Net zoals elders in de Gemeente dag parkeerpasjes voor bezoekers aan privé adressen en dokters praktijk.
    In de zomermaanden (juni t/m augustus) geen doorgaand verkeer door Marktstraat (autovrij) op zondagen, waardoor wandelaars en fietsers de noodzakelijke ruimte krijgen om veilig te genieten van cultuur, historie en sociale gezelligheid o.a. op uit te breiden terrasjes.
    Als automobilisten eenmaal daaraan gewend zijn zullen zij de Vesting mijden als doorgaande route en zal de overlast minimaal worden. Dat is ook in Muiden gelukt.

    1. Ben ook voor vergunningparkeren.
      Geen doorgaand sluipverkeer op alle dagen door Marktstraat. Auto’s die van en naar Huizen komen kunnen net zo goed
      m.i. v o o r de grote
      AH langs hun weg vervolgen. Ik vind het van de gekken dat het sluipverkeer met alle uitlaatgassen erbij door de Vesting mag. Vroeger heette het “goed voor de middenstand”maar dat is niet meer aan de orde.De enige middenstand die ten tijde vd spits open is, is de bakker vanaf 8.00 uur en ik zie daar zelden of nooit een sluiperd stoppen voor een broodje.

      auto’s buiten de Vesting houden bij evenementen dmv een “fysieke tegenhouder”is een wassen neus.
      goed gebekte mensen komen gewoon binnen; kun je ondervangen met vergunningparkeren

  5. De parkeerdruk is absoluut acceptabel en behoort bij het wonen in een oud stadje. Bij evenementen is er in mijn ogen echter wel absoluut sprake van te veel parkeerdruk in de Vesting. Het zou fijn zijn als dat opgelost wordt.
    Punt van aandacht zijn denk ik wel alle busjes van aannemers die de hele dag in woonstraten staan. Het argument is dat de busjes nodig zijn omdat daar materiaal in zit dat men nodig heeft. Zelf denk ik dat dat anders te organiseren is door de aannemers.
    Voor het overige denk ik dat het invoeren van parkeervergunningen e.d. niet bevorderlijk is voor de middenstand en de werkgelegenheid in de Vesting. Nu ook straks Linda vertrekt zijn er nog minder mensen die in de Vesting werken en dus ook nog minder mensen die hun broodje halen bij de bakker en hun andere boodschappen bij onze AH. Parkeren is voor veel bedrijven belangrijk: niet alleen voor werknemers maar zeker ook voor gasten en klanten.
    Wel fijn als iedereen gewoon rekening met elkaar houdt en zich realiseert dat niemand in de Vesting een privé parkeerplaats heeft behalve wanneer je een invalidenparkeerplaats hebt.
    Het gaat al jaren goed en blijft ook zeker nog jaren goed gaan, als we maar rekening met elkaar houden en onze gasten, klanten en medewerkers wijzen wat de do’s en don’ts zijn in de Vesting.

  6. De Vesting is nou eenmaal niet gebouwd op auto’s. Ze worden ook steeds groter/langer/breder en twee auto’s per adres is geen uitzondering. Ik heb ‘t volgens mij al ‘ns eerder geschetst maar zal dat nogmaals doen.
    Adres x heeft twee auto’s. Een voor de eigendeur en een voor de deur van de buren die op hun beurt ook twee auto’s hebben en zijn aangewezen op de ruimte bij hun buren die inmiddels al zijn aangewezen op ‘n plek in ‘n ander straatje etc. Parkeren bij de overburen? Dat kan niet want die hebben ook ‘n auto als ‘t er geen twee zijn. En dan heb ik ‘n straat ingedachte waar men aan beide kanten kan parkeren. In menig straatje kan dat niet.

    Overigens is er ‘n jaar of wat geleden ‘n parkeeronderzoek geweest.
    Wie weet het nog? Volgens mij waren het studenten die (in opdracht van de gemeente Naarden, op verschillende tijdstippen van de dag/dagen van de week) tellingen deden i.v.m. de parkeerdruk. Wat waren de bevindingen?
    Hoe druk is het ‘s avond, overdag, weekend? Wie tussen 8:30 en 17:30 weg is met de auto naar werk elders, maakt ‘n plaatsje vrij voor iemand die in de Vesting moet zijn. Het is geen woonwijk maar ‘n stad. Kleintje weliswaar, maar toch. Nou, dan loop je ‘n straatje om. Juist omdat het zo klein is, kan ‘t nooit ‘n pokke end zijn.
    Een woonwijk met 3 musea en bezienswaardigheden, waaronder de Grote Kerk en het Stadhuis, ‘n hotel, café ‘s, restaurants, 3 kerken, galeries, kapper- en kledingzaken, makelaarskantoren, ‘n juwelier, ‘n sigaren-wijnwinkel, ‘n rondvaartboot en ‘ AH, kun je geen woonwijk noemen.
    Wie weet het antwoord op de vraag; hoeveel woonadressen er zijn in de vesting en hoeveel auto’s hebben de ingeschrevenen van die adressen aan auto’s bij elkaar? En voor hoeveel auto’s van gemiddeld formaat zouden er aan parkeerplaatsen zijn?

    Is het niet zo dat de bewoners zelf met hun gezamenlijke aantal auto’s, elkaar in de weg zitten?
    Ligt het echt aan die neef die ‘s middags even bij zijn oude (autoloze) tante langsgaat omdat ie in de buurt was? Of aan ‘n vriendin van haar, 80+ en niet goed ter been, uit M’berg (gem. G’meren)?
    “U ziet maar hoe u met uw brakke heup en uw stok van de Abri in de vesting geraakt mevrouw.”

    Waarom niet 1 auto per adres waar men er twee heeft? 1 in de straat/buurt en de 2e bij Promers of het Arsenaal. Na kantoortijd raakt ‘t daar leeg.
    Of parkeer de 2e auto bij de Abri of op Nieuw Molen.
    Wat bewoners van bezoekers verwachten, kunnen bewoners toch zelf ook?
    Bij de Abri staat ‘n fietsenrek. Pak je fiets en fiets naar je auto. Wat zal ‘t zijn,
    5 min.?
    Ik vraag mij af of ‘n “vergunning voor bewoners” echt gaat helpen.
    Of zal dan blijken dat het toch echt de bewoners zelf zijn die met z’n allen te veel en te grote auto’s bezitten en daarmee elkaar in de weg zitten? Ik snap wel dat niemand dat expres doet om te pesten maar ‘t past gewoon niet. Tijdens de tot standkoming van het huidige straatpatroon van Naarden Vesting, heeft niemand rekening gehouden met de komst zo hysterisch veel auto’s in de toekomst, die iedereen ‘t liefst voor z’n deur heeft staan.
    En “jouw plek” voor de deur opeisen kan niet. Ja, ik heb makkelijk lullen, ik heb geen auto. Gelukkig niet. Ik hoef mij niet druk te maken “waar laat ik dat ding?” Neemt niet weg dat er bewoners zijn, die n.b. zelf geen auto hebben en geen parkeergelegenheid in beslag nemen, zelf amper nog via achterom op straat komen met hun fiets. Hoe maak je ‘t verleidelijker om de fiets te pakken?
    Mag hopen dat dergelijk zaken niet uit ‘t oog verloren worden. Ook het parkeren op brandpunten.

Reacties zijn gesloten.