Ontwikkeling passantenhaven

Nieuws over de Passantenhaven vanuit Provincie Noord-Holland: klik hier.

In maart 2018 is vanuit de Bewonersplatforms Naarden-Vesting, Parkwijk Naarden en Keverdijk-Thijssepark-Vierhoven is een brief gestuurd naar de raadsleden van de gemeente om vooral goed na te denken over de bijkomende aspecten bij de ontwikkeling van een Passantenhaven. Zo zal bijvoorbeeld de roeivereniging niet voort kunnen bestaan en zullen verkeersopstoppingen bij de bruggen en parkeerproblemen in de vesting ontstaan.

Als bovenstaande punten goed worden uitgewerkt, dan pas kan de Passantenhaven een succes worden.

Lees hier de brief: brief passantenhaven

2 gedachten over “Ontwikkeling passantenhaven”

  1. De roeivereniging kan gewoon blijven bestaan. Denk dat we meer problemen krijgen als de passantenhaven niet op tijd gerealiseerd is. Dan zullen bezoekers met bootjes hun vaartuigen overal in en rond de Vesting gaan meren. Waarschijnlijk in eerste instantie zal de Oude en Nieuwe Haven in de Vesting dan verworden tot passantenhaven. Dat lijkt me niet wenselijk. En als we de boel te veel tegenhouden zullen we de voorzieningen in de toekomst zelf moeten financieren. Nu doet de provincie en het rijk het.

  2. Is die passantenhaven nou wel zo’n goed idee? Ik bedoel, de grachten van Naarden Vesting zijn de Loosdrechtse-, Vinkeveense- of de Kagerplassen niet. Als ik het goed begrepen heb verwacht men zo’n 2000 op diesel of benzine varende boten per jaar. Menig zich aan boord bevindend w.ceetje wordt overboord gekiept/geloosd. Om van de overige rommel, waar de doorsnee pleziervaarder van af wil nog maar te zwijgen. In de meeste havens waar vaartuigen liggen die varen op fossielebrandstoffen, stinkt het en drijft er ‘n film van olie, benzine, diesel en blauwzuur met daarin rond dobberende, rottende dode vissen.
    Hoe wil men gaan verbieden dat varende bezoekers onder de Helfrichbrug door varen en achter en Oud Molen gaan liggen? Wat doen we met jetski’s die de grachten van de Vesting gaan zien als ‘n spannend racecircuit? Wie zit er nou te wachten op die stinkende, walmende “bwoeb bwoeb bwoeb bwub wub wub wup puppuppuppuppup’ boten? Goede kans dat er kapiteintjes zijn die genoegen nemen met het ophalen van alleen de Irene-Brug en voor anker gaan bij het ‘appeltjes-eiland’, Lange Bedekte, bij de voormalige vluchthaven, bij de scouts (Zeeverkenners/Olaf), voor de Karnemelksloot. Wat is er mis met de jachthaven? Wat is er mis met roeiboten, kano’s, skiffs, wherry’s, kleine zeilbootjes, fluistermotoren, sup-boards en zwemmers? Waarom de grachten niet voorbehouden aan dergelijk waterplezier waar men elkaar amper mee in de weg kan zitten en bijvoorbeeld ook geen jonge futen mee kan overvaren of andere dieren en mensen mee de stuipen op het lijf kan jagen? Waarom niet ‘chil’? Waarom niet een beetje meer denken aan postzegel rust in de randstad? Leuk voor mens, flora en fauna! Mensen die met de boot naar de grachten van Naarden willen komen, kunnen het sowieso wel bereiken. Het is ‘n uitdaging maar niet onmogelijk. Ik snap het niet. Autobezitters maken bezwaar tegen de uitlaatgassen van collega autobezitters, vliegreizigers klagen over overvliegende vliegtuigen met hun uitstoot van allerhande ongezonde dampen, gassen en herrie. Nederland loopt achter als het gaat om het klimaatbeleid maar de gemeente Gooisemeren/Naarden ontmoedigd duurzame waterrecreatie in de grachten van Naarden Vesting door ‘n haven in te richten voor drijvende caravans en Proseco(motor)vletten. Bwoeb bwoeb bwoeb woeb woeb wubbup bupppuppuppup… vaarwel! Wie in de jachthaven ligt en lekker uiteten wil in de Vesting, weet ‘t heus wel te bereiken. Lopend best te doen. Op de site van de jachthaven lees ik dat er fietsen te leen/te huur zijn en “1 keer gas geven met de auto of neem de bus – stopt mode hoek.” Ik mag toch aannemen dat wie met de boot aan het toeren is, geen haast heeft. Het spijt me voor hen die achter deze passanten-ambitie staan maar zo denk ik erover. Met ‘n leuk haventje in ‘de draaikom’ is niets mis maar graag groen/duurzaam en het kleinere vaarwerk. Voor het grotere ‘historische’ vaargebeuren is in de Nieuwe Haven al ‘n kade gereserveerd. Wie ervoor pleit de Voorwaarts van de Gebr. Karssemeijer terug te halen heeft mij mee. Da’s ook ‘n ‘viezerik’ maar is tenminste nog van economisch nut geweest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *