Ontwikkeling passantenhaven

Nieuws over de Passantenhaven vanuit Provincie Noord-Holland: klik hier.

In maart 2018 is vanuit de Bewonersplatforms Naarden-Vesting, Parkwijk Naarden en Keverdijk-Thijssepark-Vierhoven is een brief gestuurd naar de raadsleden van de gemeente om vooral goed na te denken over de bijkomende aspecten bij de ontwikkeling van een Passantenhaven. Zo zal bijvoorbeeld de roeivereniging niet voort kunnen bestaan en zullen verkeersopstoppingen bij de bruggen en parkeerproblemen in de vesting ontstaan.

Als bovenstaande punten goed worden uitgewerkt, dan pas kan de Passantenhaven een succes worden.

Lees hier de brief: brief passantenhaven

3 gedachten over “Ontwikkeling passantenhaven”

  1. De roeivereniging kan gewoon blijven bestaan. Denk dat we meer problemen krijgen als de passantenhaven niet op tijd gerealiseerd is. Dan zullen bezoekers met bootjes hun vaartuigen overal in en rond de Vesting gaan meren. Waarschijnlijk in eerste instantie zal de Oude en Nieuwe Haven in de Vesting dan verworden tot passantenhaven. Dat lijkt me niet wenselijk. En als we de boel te veel tegenhouden zullen we de voorzieningen in de toekomst zelf moeten financieren. Nu doet de provincie en het rijk het.

  2. Is die passantenhaven nou wel zo’n goed idee? Ik bedoel, de grachten van Naarden Vesting zijn de Loosdrechtse-, Vinkeveense- of de Kagerplassen niet. Als ik het goed begrepen heb verwacht men zo’n 2000 op diesel of benzine varende boten per jaar. Menig zich aan boord bevindend w.ceetje wordt overboord gekiept/geloosd. Om van de overige rommel, waar de doorsnee pleziervaarder van af wil nog maar te zwijgen. In de meeste havens waar vaartuigen liggen die varen op fossielebrandstoffen, stinkt het en drijft er ‘n film van olie, benzine, diesel en blauwzuur met daarin rond dobberende, rottende dode vissen.
    Hoe wil men gaan verbieden dat varende bezoekers onder de Helfrichbrug door varen en achter en Oud Molen gaan liggen? Wat doen we met jetski’s die de grachten van de Vesting gaan zien als ‘n spannend racecircuit? Wie zit er nou te wachten op die stinkende, walmende “bwoeb bwoeb bwoeb bwub wub wub wup puppuppuppuppup’ boten? Goede kans dat er kapiteintjes zijn die genoegen nemen met het ophalen van alleen de Irene-Brug en voor anker gaan bij het ‘appeltjes-eiland’, Lange Bedekte, bij de voormalige vluchthaven, bij de scouts (Zeeverkenners/Olaf), voor de Karnemelksloot. Wat is er mis met de jachthaven? Wat is er mis met roeiboten, kano’s, skiffs, wherry’s, kleine zeilbootjes, fluistermotoren, sup-boards en zwemmers? Waarom de grachten niet voorbehouden aan dergelijk waterplezier waar men elkaar amper mee in de weg kan zitten en bijvoorbeeld ook geen jonge futen mee kan overvaren of andere dieren en mensen mee de stuipen op het lijf kan jagen? Waarom niet ‘chil’? Waarom niet een beetje meer denken aan postzegel rust in de randstad? Leuk voor mens, flora en fauna! Mensen die met de boot naar de grachten van Naarden willen komen, kunnen het sowieso wel bereiken. Het is ‘n uitdaging maar niet onmogelijk. Ik snap het niet. Autobezitters maken bezwaar tegen de uitlaatgassen van collega autobezitters, vliegreizigers klagen over overvliegende vliegtuigen met hun uitstoot van allerhande ongezonde dampen, gassen en herrie. Nederland loopt achter als het gaat om het klimaatbeleid maar de gemeente Gooisemeren/Naarden ontmoedigd duurzame waterrecreatie in de grachten van Naarden Vesting door ‘n haven in te richten voor drijvende caravans en Proseco(motor)vletten. Bwoeb bwoeb bwoeb woeb woeb wubbup bupppuppuppup… vaarwel! Wie in de jachthaven ligt en lekker uiteten wil in de Vesting, weet ‘t heus wel te bereiken. Lopend best te doen. Op de site van de jachthaven lees ik dat er fietsen te leen/te huur zijn en “1 keer gas geven met de auto of neem de bus – stopt mode hoek.” Ik mag toch aannemen dat wie met de boot aan het toeren is, geen haast heeft. Het spijt me voor hen die achter deze passanten-ambitie staan maar zo denk ik erover. Met ‘n leuk haventje in ‘de draaikom’ is niets mis maar graag groen/duurzaam en het kleinere vaarwerk. Voor het grotere ‘historische’ vaargebeuren is in de Nieuwe Haven al ‘n kade gereserveerd. Wie ervoor pleit de Voorwaarts van de Gebr. Karssemeijer terug te halen heeft mij mee. Da’s ook ‘n ‘viezerik’ maar is tenminste nog van economisch nut geweest.

  3. Beste Francine,
    Aan uw reactie te zijn lijkt het dat u nog weinig tot geen ervaring heeft met de pleziervaart. Veel zaken die u noemt zijn of te voorkomen, of hebben niets met de pleziervaart te maken.

    U heeft het over blauwzuur, maar ik neem aan dat u blauwalg bedoeld? Dit staat geheel los van of er scheepvaart is of niet, het komt namelijk in grote delen van het land voor, ook op afgesloten plassen en sloten waar er helemaal geen boot kan komen. De dode vissen die u noemt zijn ook vaak als gevolg van deze hardnekkige bacterie. Ook dat het er stinkt komt door deze bacterie en dus niet door de bootjes.

    U heeft het ook over een film benzine en diesel op het water. Ik weet niet op hoeveel plekken u deze ervaring heeft? In ieder geval is dit iets wat maar zelden voor komt en iets wat goed te handhaven is.

    Wat ook goed te handhaven is, is wanneer een boot ergens gaat liggen waar dat niet de bedoeling is. Het komt weinig voor, maar is in dat opzicht niet anders dan een fout geparkeerde auto. En u heeft het over ankeren, dat is compleet onzin. Schippers gaan voor anker op een plas of hooguit (en dus ook zelden) aan een rivier buiten de vaargeul. En zelfs als het door die enkeling gedaan zou worden, is het precies hetzelfde als handhaven van een foutgeparkeerde auto.

    Dan heeft u het over afval en WC’s. U bent ermee bekend dat er sinds 2009 een lozingsverbod is van afvalwater? Veel schepen hebben daarom een vuilwatertank of een chemisch toilet. En voor de enkeling zonder die faciliteit is er een simpele oplossing: zet een toiletgebouw neer. Dat is namelijk ook gebruikelijk bij een passantenhaven.
    Wat afval betreft is mijn ervaring juist het tegenovergestelde van wat u noemt. Op het water kom ik alleen maar afval tegen van de mensen aan de oever: blikjes, flessen, plastic zakken, allemaal in het water gegooid vanaf de straat/oever. Hoe vaak heb ik al niet gezien dat een bewoner zijn huis uit kwam en de troep zo het water in mikte.

    Dan de jetski’s, daar heeft u nu ook last van? Anders komen die mensen niet, want u gaat er toch niet van uit dat iemand met een jetski ergens vanuit het land speciaal naar de grachten van Naarden komt om daar te gaan racen? Iemand met een jetski gaat naar open water. En als u er nu al last van heeft, dan kunt u er vanuit gaan dat dit een van uw medebewoners is, want die zijn de enigen die daar een jetski te water willen laten.

    Dat motorboten geluid maken klopt natuurlijk, maar hoeveel last zou u daarvan hebben? Bootjes laten echt niet hun motor de hele dag aan staan terwijl ze in de haven liggen. En jaagt een bootje dat met 6km per uur stilletjes voorbij vaart u werkelijk de stuipen op het lijf? Wat die “stank” betreft, ik hoop dat u aan uw gezondheid denkt en niet uw neus in een uitlaat stopt?

    Brugopeningen zullen noodzakelijk zijn, maar daar is goed op te anticiperen. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld konvooivaart in te voeren, waardoor de brug alleen voor een konvooi open hoeft en niet voor elk bootje apart. Daarmee is het ook mogelijk om dat konvooi bijvoorbeeld 1 keer per half uur door te laten, daarmee wordt overlast tot een minimum beperkt.

    Helaas is niet iedereen goed ter been en is om die reden de jachthaven aan het Gooimeer te ver weg. De bus die volgens u om de hoek stopt, is 10 minuten lopen bij de haven vandaan en heeft een slechte frequentie. Daardoor is het OV al snel ongeschikt vanaf de haven naar de Vesting. U gaat er blijkbaar ook van uit dat iedereen met een boot het financieel breed heeft. Natuurlijk zijn er rijke schippers, maar de meeste mensen hebben het niet zo breed. Dat is ook terug te zien in de prijzen van schepen, u kunt voor de prijs van een klein tweedehands autootje ook een leuke boot kopen. En er zijn mensen die liever een boot kopen dan een auto. Ook die mensen hopen dan leuke plaatsen te kunnen bezoeken. Dan is het aan zo’n plaats of toeristen welkom zijn.

    Wat mij betreft hoop ik dat Naarden kiest voor deze passantenhaven, dan kan ik deze plaats eindelijk ook eens bezoeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *